یک روش نایکنوای فیلتردار برای حل دستگاه معادلات غیرخطی

نویسندگان

فرشید ارزانی

تهران، مرکز پژوهشی محاسبات علمی در بهینه سازی و مهندسی سامانه ها، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی محمدرضا پیغامی

تهران،دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، گروه ریاضی کاربردی

چکیده

در این مقاله یک روش جدید برای حل دستگاه معادلات غیرخطی معرفی می کنیم که در آن از یک استراتژی نایکنوا مشتق آزاد استفاده شده است. هم­چنین، این روش با استفاده از تکنیک فیلتر پیاده سازی شده است. با استفاده از این مفهوم، بسیاری از نقاط آزمایشی به­دست آمده در تکرارها که توسط الگوریتم های جستجوی خطی حذف می شدند‏، ذخیره خواهند شد. الگوریتم جدید از اطلاعات نقاط موجود در فیلتر برای به­دست آوردن نقاط بعدی بهره می برد و باعث افزایش سرعت همگرایی الگوریتم می شود. در این روش از یک تکنیک نایکنوای خاص استفاده شده است که به الگوریتم اجازه می دهد از خاصیت نایکنوایی از همان اولین تکرار بهره مند شود. همگرایی سراسری الگوریتم تحت برخی شرایط استاندارد اثبات می شود. نتایج عددی به­دست آمده از روش جدید روی مجموعه مسایل آزمونی بیانگر کارایی روش پیشنهادی نسبت به برخی روش های موجود در ادبیات موضوع است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

یک روش لونبرگ-مارکوارت اصلاح شده با یک جستجوی خطی جدید غیریکنوا برای حل دستگاه معادلات غیرخطی

در این مقاله یک روش لونبرگ-مارکوارت اصلاح شده با یک جستجوی خطی جدید برای حل یک دستگاه معادلات غیرخطی، ارایه می­شود. در این روش، گام آزمون برابر مجموع یک گام لونبرگ-مارکوارت و یک تقریب از گام لونبرگ-مارکوارت در نظر گرفته می­شود، جایی­که در صورت پذیرفته نشدن گام آزمون، استفاده از یک جستجوی خطی جدید غیریکنوا پیشنهاد می­گردد که همگرایی سراسری روش را نیز تضمین می­کند. همگرایی مکعبی روش تحت شرط کران ...

متن کامل

روش محاسباتی برای حل معادلات انتگرال ولترا- فردهلم ترکیبی غیرخطی

در این مقاله، حل معادلات انتگرال ولترا - فردهلم ترکیبی غیرخطی، بااستفاده ازتوابع بلاک - پالس اصلاح شده سه بعدی(m3d-bfs) بررسی شده است. این روش معادلات انتگرال ولترا - فردهلم ترکیبی غیرخطی را به دستگاه معادلات غیرخطی جبری تبدیل می کند. شرح مثال ها گویای کارایی و سادگی روش ارایه شده می باشد.

متن کامل

حل یک دستگاه از معادلات خطی با روش آنالیز هموتوپی

در این مقاله، الگوریتم موثری برای حل دستگاه معادلات خطی بر اساس روش آنالیز هموتوپی ارائه می دهیم. این روش با روش تکرار ژاکوبی کلاسیک مقایسه شده و آنالیز همگرایی آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در پایان دو مثال عددی برای موثر بودن این روش ارائه خواهیم داد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن

جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۹

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023